|
Zündholzherstellungsmuseum – Muzeum Produkcji Zapałek
|
Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1617 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
|
|
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie
Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.
Wraz z tą publikacją chciałabym zainteresować Państwa edukacją regionalną na lekcji języka niemieckiego w gimnazjum. Pragnę zaproponować wizytę w Muzeum Produkcji Zapałek w Częstochowie oraz zajęcia, które miałyby przygotować uczniów do takiej wycieczki.
Opracowała: Monika Liberda Język niemiecki Gimnazjum
Konspekt lekcji języka niemieckiego
Czas : 45 minut
Temat : Zündholzherstellungsmuseum – Muzeum Produkcji Zapałek.
Cel główny : a) zapoznanie uczniów z historią Muzeum Produkcji Zapałek w Częstochowie b) utrwalenie zasady tworzenia czasu przeszłego Perfekt
Cele szczegółowe : a)uczeń potrafi wymienić czasowniki związane z hasłem „ Fabryka „ b)zna formy czas teraźniejszego i przeszłego (Perfekt) w/w czasowników c)na podstawie pytań pomocniczych potrafi opowiadać historię fabryki zapałek d) potrafi przekształcić tekst w czasie teraźniejszym na tekst w czasie przeszłym Perfekt
Formy pracy : a)rozmowa nauczyciel – uczeń b)praca indywidualna c)praca w grupach d)plenum
Pomoce dydaktyczne : Prospekt reklamowy z Muzeum Produkcji Zapałek w Częstochowie Słownik polsko-niemiecki i niemiecko-polski
Przebieg lekcji
I.Wprowadzenie Nauczyciel wita się z młodzieżą, sprawdza listę obecności, podaje temat lekcji i wyjaśnia cel zajęć.
II. Faza aktywizująca
1.Rozgrzewka językowa. Nauczyciel zapisuje na tablicy hasło „die Fabrik” i zwraca się do młodzieży, aby zastanowili się jakie czasowniki (czynności) wiążą z tym pojęciem. Wskazane jest żeby nauczyciel pokierował w taki sposób dyskusją w klasie, aby później zapisać czasowniki, które są także w tekście opisującym historię fabryki. Rozwiązanie takie ułatwi uczniom późniejsze zrozumienie czytanego tekstu.
Proponuję zatem następujące czasowniki : a)entstehen (powstać) b)gründen (założyć) c)kaufen (kupować) – verkaufen (sprzedać) d)modernisieren (modernizować) e)wiederaufbauen (odbudować) f)verstaatlichen (upaństwowić) – privatisieren (sprywatyzować) g)den Namen bekommen (otrzymać nazwę) h)eröffnen (otworzyć)
Podane informacje zapisują uczniowie do zeszytu w formie asocjogramu. Jeden z uczniów odczytuje głośno notatkę a nauczyciel koryguje ewentualne błędy w wymowie.
III.Prezentacja nowego materiału
Nauczyciel rozdaje uczniom kserokopie z tekstem, w którym zapoznają się z historią Muzeum Produkcji Zapałek w Częstochowie. Tekst opracował nauczyciel na podstawie prospektu reklamowego wydanego przez muzeum. Cały tekst napisany jest w czasie teraźniejszym.
Zündholzherstellungsmuseum
In den Jahren 1880 – 1882 entsteht in Częstochowa die Zündholzfabrik. Die Fabrik gründen Karol von Gehlig und Julian Huch. Im Jahre 1912 kauft „Aktiengesellschaft A.W. Łapszyn“ die Fabrik. Der Brand zerstört die Fabrik im Jahre 1913 – 1914. Man baut aber die Fabrik wieder und dazu modernisiert. Nach ein paar Jahren (1930) modernisiert man sie noch einmal gründlich. 1945 nach dem II. Weltkrieg verstaatlicht die Regierung die Fabrik. Im Jahre 1951 bekommt die Fabrik den Namen „Częstochowskie Zakłady Przemysłu Zapałczanego“. 1997 entsteht der Aktionsrat und man gründet die Aktiengesellschaft. 2002 eröffnet man in der Fabrik das Zündholzherstellungsmuseum.
Uczniowie odczytują głośno tekst. Nauczyciel wyjaśnia znaczenie nowych określeń :
die Aktiengesellschaft – spółka akcyjna der Aktionsrat – akcjonariat der Brand zerstört – pożar niszczy
i upewnia się czy inne zwroty w tekście są zrozumiałe. Jeżeli nie to wyjaśnia je i zapisuje na tablicy.
IV. Faza ćwiczeń 1.Nauczyciel sprawdza rozumienie przeczytanego tekstu. Zadaje uczniom pytania do tekstu i prosi o udzielenie ustnej odpowiedzi.
a)Wo und wann entsteht die Zündholzfabrik? b)Wer gründet die Fabrik? c)Was zerstört die Fabrik im Jahre 1913-1914? d)Was macht man mit der Fabrik nach dem Brand? e)Was für einen Namen bekommt die Fabrik im Jahre 1951? f)Wann eröffnet man das Zündholzherstellungsmuseum?
2.Następnym zadaniem uczniów jest podkreślenie w tekście wszystkich form czasownikowych i podanie do nich poprawnych form czasu przeszłego Perfekt. Zadanie to mogą uczniowie wykonywać w parach.
Nauczyciel prosi poszczególnych uczniów o odczytanie form czasu Perfekt oraz o zapisanie na tablicy.
3. Nauczyciel dzieli klasę na grupy 3-4 osobowe i wyjaśnia zadanie, w którym należy opisać historię muzeum stosując czas przeszły Perfekt. Nauczyciel zwraca uwagę uczniów na możliwość korzystania ze słowników.
Po wykonaniu zadania uczniowie prezentują swoje prace a nauczyciel koryguje ewentualne błędy.
Uczniowie otrzymują kserokopie z pytaniami zadawanymi podczas lekcji.
Praca domowa Uczniowie odpowiadają pisemnie na pytania z kserokopii.
W dalszej części pragnę zaproponować Państwu i uczniom wizytę w Muzeum Produkcji Zapałek w Częstochowie przy ul. Ogrodowej 68. Atrakcją takiej wizyty jest zwiedzanie nie tylko muzeum, ale także czynnej hali produkcyjnej fabryki, gdzie produkuje się zapałki tą samą metodą od ponad pół wieku. Niezbędne jest jednak wcześniejsze zgłoszenie grupy w celu umówienia się z przewodnikiem. Można uczynić to telefonicznie pod numerem 0-34 365-12-69. Muzeum czynne jest od poniedziałku do piątku od 8.00 do 13.00
Praca domowa po wizycie w muzeum
Niebawem odwiedzi Cię znajomy z Niemiec. Zachęć go, aby będąc przejazdem w Częstochowie odwiedził także Muzeum Produkcji Zapałek.
Forma pracy – list.
Opracowała Monika Liberda |
Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:
X
Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp do serwisu edukacyjnego.
www.szkolnictwo.pl
e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl - największy w Polsce katalog szkół - ponad 1 mln użytkowników miesięcznie
Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").
|
|
|